jueves, junio 12, 2008

La creació



"El artista jamás ha salvado al mundo, como mucho se realiza a sí mismo (...) En vez de declarar que el arte es la religion del artista, más le valdría decir que para él es un modo de vida que practica en cuerpo y alma (...) Esta necesidad casi biológica se transforma en una fuerza motriz continua y poderosa."


"Pero cuando la rebelion del artista se integra en una acción colectiva, bajo la dominación de cualquier poder, sea el que sea, y cuando confía en beneficiarse de un cierto reconocimiento social, no puede evitar comprometerse e incluso someterse. La rebelión del artista sólo puede ser total si éste mantiene su independencia, y solo tendrá sentido si está vinculada a su creación."

Xingjian Gao "Por otra estética"


L'error més gran que ha pogut cometre l'artista és el fet d'arribar al punt de creure's com una especie de demiürg. L'artista actual no crea amb l'interés de fer-ho amb la propia finalitat de l'artista, tal i com es concevia abans, la de realitzar-se a ell mateix. Aquest tipus d'artista, en el meu parer, tal i com l'enteniem en el passat, ha mort. En l'actualitat, l'artista busca trencar amb tot el passat i preten cridar l'atenció de l'espectador mitjançant l'escàndol. Són gent vanitosa que només busca que es parli d'ells mateixos i que en les seves obres siguin cotitzades i exposades en grans museus.


L'artista actual enlloc de crear i trasmetre el que vol mitjançant la pintura, la escultura,...es recolza sempre en la literatura, quan en realitat l'art hauria de parlar per si sol. Per això no m'agrada, actualment, parlar de creació, perquè trobo que ha perdut molt el seu significat original. La visio que va fer Sèneca em va semblar molt profunda i adecuada quan deia el següent:



"El creador no es un hombre que construye cosas, sino un hombre que espera, que cree, que cree en un alma de la realidad y la espera. "se oye, no se busca", parece ser que dice Nietzsche. El alma misma de la realidad quiere ser escuchada y, a su vez, escucharnos; para ello, para esa comunicación nos propone algunos senderos materiales: la poesía, la pintura, la escultura, la música."

No hay comentarios: